De meeste studenten deugen: ervaringen met de 24/7 AI tutor

door | sep 24, 2024 | AI, algemeen, Studenten | 0 Reacties

De meeste studenten deugen: studenten hun eigen 24/7 tutor in actie!

Heb je je ooit afgevraagd wat er gebeurt als je studenten de vrijheid geeft om hun eigen leerproces vorm te geven? Nou, in het AI Proeflokaal van Hogeschool Utrecht en tijdens de Minor Digitale Innovaties voor Maatschappij & Overheid zie ik het elke dag gebeuren, en het resultaat is verbluffend. Ik kan je vertellen, de meeste studenten deugen écht! En als ze de kans krijgen om hun eigen feedback- en feedforward-chatbots te bouwen, grijpen ze die kans met beide handen aan.

Studenten bouwen hun eigen AI tutors

Stel je voor: je loopt een klaslokaal binnen waar studenten niet alleen leren, maar zelf hun eigen AI tutors bouwen. Ze creëren chatbots en tutors die hun werk analyseren, feedback geven en vooral ook suggesties doen voor verbetering. Dit gebeurt allemaal in het AI Proeflokaal van de HU, waar de technologie letterlijk tot leven komt in de handen van de studenten.

En dit is niet zomaar een gimmick. Deze AI-tutors worden volledig door studenten geprogrammeerd om hen continu te ondersteunen in hun leerproces. Ze kunnen ervoor kiezen om suggesties te krijgen over hoe ze hun werk kunnen verbeteren (feedforward), of om feedback te ontvangen op wat al gedaan is. Het mooie? De meeste kiezen bewust voor suggesties, omdat ze begrijpen dat dit de manier is om écht te leren.

Een keuze met impact: Suggesties of direct resultaat?

Hier komt de magie van keuzevrijheid om de hoek kijken. Studenten hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen suggesties die hen helpen om hun werk beter te maken of direct een “kant-en-klaar” resultaat. Wat zou jij doen als je student was? Het lijkt misschien verleidelijk om te kiezen voor een afgemaakt product, maar mijn ervaring laat zien dat studenten iets bijzonders kiezen: ze willen leren!

Keer op keer hoor ik ze zeggen: “DUH, ik zit hier om te leren!” Ze kiezen massaal voor suggesties en feedforward. Waarom? Omdat ze snappen dat leren niet gaat om het eindresultaat, maar om het proces. Ze willen het zelf doen, zelf ontdekken, en zelf beter worden. Het is inspirerend om te zien hoe intrinsiek gemotiveerd ze zijn. Dit is leren op z’n best!

Het verlichten van de werkdruk voor docenten

Als AI-docent zie ik ook een andere kant van deze ontwikkeling, en die is minstens zo waardevol. De AI-tutors die de studenten bouwen, spelen namelijk een cruciale rol in ons nieuwe onderwijsmodel: programmatisch en portfolio-toetsen. Dit model vereist regelmatige evaluaties en feedbackmomenten, wat de werkdruk voor docenten enorm kan verhogen. Maar door deze slimme tutors in te zetten, worden de duidelijk aanwezige negatieve operationele effecten van programmatisch toetsen deels weggenomen. De tutors nemen een deel van de formatieve feedback taken over, waardoor de werkdruk voor docenten afneemt en er meer tijd overblijft voor persoonlijke begeleiding.

Bovendien verbeteren de AI-tutors de kwaliteit van de tweewekelijkse datapunten die we gebruiken voor de beoordeling van studenten. De feedback die ze genereren is consistent en van hoge kwaliteit, wat zorgt voor een beter inzicht in de voortgang van de student. En het mooie is, de studenten worden er ook gewoon heel blij van! Ze hebben continu toegang tot begeleiding, zonder te hoeven wachten op een docent. Het maakt hen zelfstandiger, en dat is precies wat we willen bereiken.

Blije studenten kiezen voor leren

Je zou misschien denken dat studenten liever makkelijk scoren, maar wat ik keer op keer zie, is dat ze écht voor het leren kiezen. Ze zijn blij met de vrijheid om hun eigen leerproces te sturen, maar ze kiezen niet voor de makkelijke weg. Ze willen zichzelf uitdagen, groeien, en fouten maken om daarvan te leren. En eerlijk gezegd, dat is precies wat ik als AI-docent ook wil zien.

Wat me het meest inspireert, is de blijdschap die studenten uitstralen als ze werken met hun eigen 24/7 tutor. Ze voelen zich ondersteund, maar ook verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. En als ze dan zeggen: “DUH, ik zit hier om te leren!” dan weet ik dat we iets goed doen.

Conclusie: Leren in volledige vrijheid

Wat ik geleerd heb uit deze ervaring in het AI Proeflokaal en de Minor Digitale Innovaties voor Maatschappij & Overheid, is dat studenten meer willen dan kant-en-klare antwoorden. Ze willen leren, zichzelf verbeteren, en bovenal verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen succes. Wanneer we hen de tools en vrijheid geven om dat te doen, zie je ze echt tot bloei komen.

Deze AI-tutors zijn niet alleen een leuk experiment, ze zijn een integraal onderdeel van ons onderwijs. Ze verlichten de werkdruk voor docenten, verbeteren de kwaliteit van ons toetsingsproces, en – misschien wel het belangrijkste – maken studenten blij. Dit is de toekomst van onderwijs, en het is prachtig om te zien hoe onze studenten die toekomst met beide handen aangrijpen.

Dus als je me vraagt: wat gebeurt er als je studenten de vrijheid geeft om hun eigen leerproces te sturen? Dan is mijn antwoord simpel: ze kiezen ervoor om te leren. De meeste studenten deugen, en ze laten dat elke dag zien.

Wil je hier meer over leren? www.aiproeflokaal.nl www.aiproofingstation.com IDIMO

#AIProeflokaal #HU #DigitaleInnovaties #ProgrammatischToetsen #AIinOnderwijs #ToekomstvanLeren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *