Informatie over de Minor
Ontstaan
In oktober 2023 is in samenwerking met i-Partnerschap van de rijksoverheid, Hogeschool Utrecht, Windesheim en Hanze Hogeschool het initiatief ontstaan om met studenten “Digitale innovaties voor Maatschappij & Overheid” te ontwikkelen.
Het doel is om met studenten “in de innovatieve technologische wereld te duiken, waarbij ze ontdekken hoe ze kunnen bijdragen aan het welzijn van zowel de overheid als de maatschappij”.
Als partners zien we de maatschappelijke gevolgen van opkomende technologieën, zoals AI en Data Science, voor de toekomstige ontwikkeling van overheidsdiensten. We denken dat dit studenten aanspreekt die geïnteresseerd zijn in het begrijpen van de diepgaande effecten van technologische vooruitgang en maatschappelijke verandering.
Kerngegevens



Doel studenten
- De nieuwste vaardigheden ontwikkelen: Leer hoe je data en AI kunt omzetten in waardevolle inzichten die de overheid transformeren.
- Toegevoegde waarde aan maatschappij: Bijdragen aan de transparante burgergerichte dienstverlening met privacy en ethische aspecten.
- Echte impact maken: Werk aan echte projecten voor overheidsinstanties en zie je ideeën tot leven komen.
- Verander de toekomst: Word een innovator in het bouwen van een meer efficiënte, transparante en burgergerichte overheid.
- Netwerken met experts: Ontmoet en werk samen met professionals die toonaangevend zijn in data-gedreven innovatie en AI in de overheid.
Doel overheid
- Toegang tot neuwe Inzichten: De studenten worden opgeleid om data en AI te begrijpen en in te zetten en daarmee waardevolle inzichten te genereren, frisse perspectieven en innovatieve benaderingen van problemen te ontwikkelen.
- Praktische oplossingen: In real-life projecten profiteren van de creatieve oplossingen die studenten bieden en een kans om de innovatie te versnellen.
- Samenwerking voor de toekomst: Investeer in toekomstige talenten door studenten al vroeg aan de organisatie te verbinden. Dit opent de deur naar potentiële toekomstige medewerkers met frisse ideeën en moderne vaardigheden.
- Ondersteuning bij onderzoek: We combineren de projecten met onderzoek op het gebied van digitale transformatie, zodat uitwisseling is met up-to-date ontwikkelingen binnen de overheid.
- Kennisdeling IHH en WAU in overheidsnetwerk: Door deel te nemen aan speakercorners worden kennis en ervaring over IHH en WAU gedeeld in een netwerk van overheidsinstanties.
Een minor is een samenhangend pakket aan cursussen van een half jaar (30 ECTS) die studenten van het HBO vrij kunnen kiezen in het 3e en/of 4e jaar van hun studie.
Veel studenten kiezen voor een minor bij een andere opleiding of een andere onderwijsinstelling. De minor is bedoeld voor studenten om hun kennis en vaardigheden te verdiepen binnen je vakgebied of juist je kennis te verbreden.
De maatschappij staat voor enorme uitdagingen en kansen op het gebied van innovatie & informatietechnologie. Met de komst van AI en de hoeveelheid van data veranderen toekomstige organisaties met AI & Data gedreven innovaties. Daarvoor zijn kennis, vaardigheden en gedrevenheid nodig van jonge HBO professionals, die als innovator een belangrijke rol spelen.
Bij de overheid staat het belang van deze digitale transformatie hoog op de agenda om de burger gerichte dienstverlening te verbeteren. Wat betekent dit in de praktijk; hoe moet je de informatiehuishouding ontwerpen, inrichten en onderhouden met de komst van nieuwe technologieën en innovaties? Op een manier die de publieke waarden van de burgers dient, transparant is, en ook nog de privacy beschermt? Daarnaast is de vraag hoe we kunnen zorgen voor betrouwbare diensten.
In deze minor krijg je als student kennis van de meest actuele trends, ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten in data- en AI-gedreven innovatie binnen de overheidssector van Nederland. Je leert de informatiehuishouding en uitdagingen in de rijksoverheid begrijpen en te onderzoeken op het gebied van jouw domein, zoals informatica, bedrijfskunde, bestuurskunde, rechten, communicatie, HR en psychologie.
Je werkt als studententeam doelgericht en effectief aan innovaties in een rijksoverheid organisatie voor een burgergerichte dienstverlening. In zo’n real-life project leer je samen te werken met de overheidsinstantie, ontdekt de werking en structuren van de organisatie en de bijbehorende maatschappelijke, privacy, ethische en verandervraagstukken. Je ontmoet en werk nauw samen met professionals die toonaangevend zijn in de innovatie binnen de overheid.
Als rijksoverheid organisatie ontvang je een team van ouderejaars studenten voor 5 maanden, drie dagen in de week om op (digitale) locatie binnen de organisatie aan innovatieve oplossingen te werken. Het team bestaat uit een mix van studenten uit het domeinen zoals informatica, bedrijfskunde, bestuurskunde, rechten, communicatie, HR en psychologie. Met frisse perspectieven en innovatieve & creatieve benadering van deze studenten ontstaan er initiatieven om de efficiëntie te verhogen, transparantie te bevorderen en dienstverlening te verbeteren.
Door te investeren in toekomstige talenten worden studenten al vroeg aan de organisatie gebonden, wat uit kan groeien tot een waardevol afstudeerproject en mogelijk een potentiële toekomstige medewerker, die al de uitdagingen en werking van de organisatie kent.
Door de koppeling met onderzoek van het lectoraat zullen nieuwe resultaten en oplossingen vanuit andere overheidsinstellingen uitgewisseld worden en up-to-date blijven. Door deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten wordt de organisatie uitgedaagd om de laatste stand en ervaring van de informatiehuishouding (IHH) en werk aan uitvoering (WAU) te delen.

In de minor bereiden we de studenten zo goed mogelijk voor op de praktijk, zodat we intensief samen werken met de rijksoverheid instanties, die real-life problemen en uitdagingen aanbieden binnen hun organisatie. Studenten voeren deze uit in de vorm van een co-makership, waarbij de overheid opdrachtgever is.
Co-makerships zijn anders dan andere projecten, omdat studenten actief voor de organisatie en binnen de organisatie als een team aan de slag gaan en binnen enkele maanden een oplossing, innovatie, dienst en/of product opleveren.
De begeleiding van de studenten bij de opdrachtgever wordt verzorgd door begeleiders vanuit het onderwijs. De real-life problemen en uitdagingen vragen om advies vanuit de lectoraten Data Driven Government, Digitale transformatie en Digital Business & Society.
Voor de basiskennis krijgen de studenten master classes vanuit het onderwijsinstellingen. De lectoraten en rijksoverheid professionals en studenten zelf verzorgen daarnaast lezingen met verdiepende kennis.
De toetsing is gebaseerd op het opbouwen van een individueel en gezamenlijk portfolio, waarin kennis, vaardigheden, verwerkte feedback en tussentijdse niveaubepalingen worden gepresenteerd, die aan het eind van het half jaar worden afgenomen.
We inspireren studenten en organisaties in netwerkbijeenkomsten, waar de laatste innovaties, trends, onderzoeken en ontwikkelingen worden gedeeld door experts professionals uit de overheid, onderzoekers uit lectoraten, consultants en studenten zelf.